Książki idealne na prezent

Zbliża się czas, w którym wielu z nas kupuje prezenty swoim bliskim. Część z nich zapewne będą stanowić książki dla tych osób z Waszego otoczenia, które po nie sięgają. Dzisiaj chciałabym Wam zaproponować kilka książek, które moim zdaniem są świetne na prezent. Być może kogoś z Was to zainspiruje. 


Dla okazjonalnego Czytacza. 

Jeżeli chcecie kupić książkę komuś, kto po nie sięga raz na jakiś czas - czyli np. w jakieś dłuższe wolne typu święta, urlopy i inne długie weekendy, to dobrym pomysłem będzie wybranie czegoś lekkiego lub czegoś z gatunku, który obdarowywana osoba lubi. I tak jak w tym drugim przypadku nie mogę Wam zbytnio pomóc, to w pierwszym już jak najbardziej.

Pierwszą powieścią, która przychodzi mi na myśl jest "Kółko się pani urwało" autorstwa Jacka Galińskego. Jest to lekka i zabawna historia, ale pod płaszczykiem komedii, jednak czai się pewne przesłanie, które czytelnik powinien odkryć sam. Jednak to co mogę Wam jeszcze zdradzić to, to, że autor w krzywym zwierciadle nie tylko ukazuje charakterystyczne starsze panie z wózeczkami, ale również naszą polską rzeczywistość. Poleciłam tą książkę moim koleżankom i póki co wszystkim się podoba - zatem sprawdziłam nie tylko na sobie, ale też na kilku osobach z mojego otoczenia. Innymi książkami (szczególnie dla kobiet), które są warte uwagi są: "Głos", C. Ahern; "Stroicielka Dusz", A. Bognar; czy też "Niedźwiedź i słowik", K. Arden. Myślę, że świetną propozycją na prezent jest również "Green witch". O większości tych pozycji pisałam Wam na blogi i macie je podlinkowane, więc możecie je o nich poczytać nieco więcej, jeżeli macie ochotę.  


Książki dla dzieci. 

Uwielbiam obdarowywać książkami dzieci z mojej rodziny. Szczególnie mam słabość do tych wszystkich książek typu "Potworologia", "Smokologia" czy "Ufologia". Kiedy taka książka najpierw przechodzi przez moje ręce sama potrzebuję dłuższej chwili, żeby się nią nacieszyć. Żałuję tylko, że są one coraz ciężej dostępne. Mam jednak nadzieję, że będzie dodruk lub kolejne wydania, bo to cudowne książki, które są ciekawe, są pięknie wydane i zwykle czegoś uczą. Oczywiście mam również słabość chociażby do książek o Bolku i Lolku czy tej o mitologii słowiańskiej dla dzieci, jednak jeżeli już rozglądam się za czyś dla najmłodszych członków mojej rodziny to najpierw szukam czegoś podobnego do publikacji, o których wspomniałam najpierw. W każdym razie obecnie jest tyle świetnych publikacji dla dzieci, że naprawdę jest w czym wybierać...a jeżeli już chcemy kupić coś naszym najmłodszym, to oprócz tego walorów edukacyjnych warto się kierować tym jak są wydane i czy będą ciekawe dla danego młodego człowieka. W końcu w obecnych czasach książki dla dzieci mają dużą konkurencję w postaci różnych nowych technologii i Internetu, więc muszą mieć to coś w sobie, co przykuje uwagę tych młodszych czytelników. 




Książki dla młodzieży

Jeżeli chodzi o książki dla młodzieży to warto zwrócić uwagę na twórczość Pauliny Hendel i Kerstin Gier, o których również pisałam Wam na blogu. Jednak to nie jedyne książki dla młodzieży, które mogłabym polecić na prezent. Uwielbiam powieści z cyklu Saga Księżycowa takie jak Cinder czy Scarlet, które nawiązują do dobrze znanych baśni. Jak zaczynałam czytać tą sagę to były wydane tylko dwie pierwsze części. Jednak na szczęście te książki są wydawane jeszcze raz i założenie jest takie, że w końcu ukażą się wszystkie i będę mogła zaspokoić swoją ciekawość odnośnie tego, co się dzieje dalej, a przede wszystkim jak to się skończy:). Ta seria jest dobra przede wszystkim dla dorastających nastolatków - od ok. 13stego roku życia. Natomiast książkami dla młodzieży, które mogę jeszcze polecić są te z cyklu Wodospady Cienia i  seria zaczynająca się od "Ostatniego Namsary". Jednakże tą ostatnią pozycję podsunęłabym jednak młodej osobie w wieku od ok. 16 roku życia.


Czymś co również jest dedykowane młodzieży, a co mnie bardzo zachwyciło jest "Ucieczka z Krainy Czarów" - historia nawiązująca do "Alicji z Krainy Czarów". To naprawdę świetna historia - szczególnie dla tych dziewczynek, które polubiły książki o Alicji. Naturalnie młodzieży można podsunąć o wiele więcej - chociażby "Kółko się pani urwało", o którym już wspominałam czy coś związanego z zainteresowaniami konkretnej młodej osoby. 

Myślę, że dzieci i młodzież jest na tyle wdzięczną grupą wiekową, że można wybrać naprawdę sporo ciekawych pozycji, których zazwyczaj nie trzeba długo szukać. 




Książa dla miłośników powieści grozy. 

Powieści grozy to coś po co dość chętnie sięgam, chociaż nie robię tego zbyt często. Poza "Draculą" czy książkami Kinga warto zwrócić uwagę również na "Upiora Opery", którego najnowsze wydanie ukazało się stosunkowo niedawno, czy też na książki Edgara Allana Poe oraz chociażby Stefana Dardy. Tu wybór jest naprawdę duży, a wśród autorów, których wymieniłam są ci, którzy na pewno zainteresują wiele osób zaczytujących się w powyższym gatunku. 



Książka dla miłośników kryminałów i powieści trzymających w napięciu. 

Osobiście bardzo lubię książki Sharon Bolton, o których pisałam Wam nie raz, dlatego też mogę z całego serca polecić je na prezent. Dla mnie najciekawsza jest seria zaczynająca się od "Ulubionych rzeczy". Jednak powieściami z tego gatunku wartymi uwagi są również takie publikacje jak np. "Cięcie" V. Etzold'a, "Pielgrzym" T. Hayes'a oraz książki Gai Grzegorzewskiej. Książek z tego gatunku, które przeczytałam jest jeszcze więcej, jednak te powyższe polecam zawsze w pierwszej kolejności. 



Coś dla miłośników rodzimych legend i mitologii.

Od jakiegoś czasu pojawia się coraz więcej książek dotyczących naszej mitologi, legend i kultury. Wydawnictwo Bosh wydało całą serię cudownych książek o naszych rodzimych legendach, zanikających zawodach i wiele innych. Ich nakładem pojawił się chociażby nasz słowiański Bestariusz. Myślę, że te książki są dobrym pomysłem nie tylko dla dorosłych, ale też dla młodzieży interesującej się tym tematem. A jeżeli chcemy kogoś zainteresować tą tematyką to możemy go obdarować np. "Drzewem" Łukasza Wierzbickiego. 


Ciekawe książki historyczne i biografie. 


W mojej domowej biblioteczce jest sporo książek o tematyce historycznej i nieco tych biograficznych. Największe wrażenie z książek tego typu zrobiła na mnie ta pt. "Josef Mengele. Doktor z Auschwitz", która poza tym, że jest biografią ukazała również realia życia tamtejszych czasów i życia obozowego. Jest to bardzo wstrząsająca książka, która na długo zostaje w pamięci i tak szczerze mówiąc to sama dziwię się, że udało mi się ją przeczytać. Czasy obozowe były dla mnie tą częścią, przez którą ciężko było mi przebrnąć i musiałam sobie robić przerwy. Napisałam notkę o tej książce, więc odsyłam Was do niej, bo posta pisałam na świeżo po lekturze tej książki.

Natomiast mniej drastyczne (chociaż mimo wszystko nadal trudne) w odbiorze książki historyczne, które mogę polecić na prezent to chociażby "Bohaterki powstańczej Warszawy""Dziewczyny z powstania""Epoka hipokryzji", "Mężczyźni z różowym trójkątem" czy "Wojna w eterze." (dla miłośników komiksów).  Jeżeli chodzi o książki historyczne to mam słabość szczególnie do tych wojennych i obozowych, więc tematy ciężkie. Chociaż mam nadzieję, że następnym razem będę mogła polecić Wam coś, co dotyczy również innych epok. 



Coś dla miłośników reportaży. 

Jeżeli chodzi o reportaże to dobrym pomysłem na prezent są szczególnie te autorstwa Justyny Kopińskiej jak np. "Czy Bóg wybaczy siostrze Bernadettcie", albo "Polska odwraca oczy". Z reportaży z naszego rodzimego podwórka mogę Wam jeszcze polecić "Żeby umarło przede mną", który jest zbiorem wywiadów z matkami wychowującymi niepełnosprawne dzieci. Jest to publikacja, którą pamięta się bardzo długo i pochłania się ją niemalże od razu.

Natomiast z zagranicznych reportaży mogę Wam polecić "Dwie siostry" o tym jak dwie siostry zostały zmanipulowane przez Państwo Islamskie. Jest to też historia o ich ojcu, który zrobił naprawdę wiele, żeby je wydobyć z piekła, w które się wpakowały. 



Inne książki, które uważam za świetny prezent...


O książkach idealnych na prezent mogłabym się rozwodzić jeszcze długo, bo jest ich naprawdę niesamowity ogrom i jak na jeden raz byłoby tego za dużo. Jednak na koniec chciałabym Wam wspomnieć o tym, że przy wyborze książki na prezent pomyślcie też o takich autorach jak Elżbieta Cherezińska, Olga Tokarczuk, Jakub Małecki, Szczepan Twardoch czy Jakub Żulczyk. Wbrew pozorom mamy naprawdę dobrych polskich autorów, których warto podsunąć innym. Myślę, że jeszcze nie raz wspomnę Wam o powyższych autorach, jednak potrzebuję na to trochę czasu;). 

~*~

Z doświadczenia wiem, że czasem trudno dać jakąś książkę molowi książkowemu - głównie z obawy, że ten ktoś może już mieć daną pozycję lub po prostu ją znać. Wtedy warto pomyśleć np. nad bonem podarunkowym do jakiejś księgarni. 

Chodzi mi jeszcze po głowie pomysł napisania notki z pomysłami na prezenty okołoksiążkowe dla mola książkowego. Jednak wszystko rozbija się o fundusze, więc to już nie jest takie proste...ale może za jakiś czas pojawi się u mnie taka notka;). 

Komentarze

  1. Ciekawe zestawienie pomysłów na prezenty książkowe. Super, że pomyślałaś także o "okazyjnych" czytelnikach ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Od siebie dla miłośników grozy dorzuciła bym jeszcze książki Artura Urbanowicza. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sumie masz rację - "Inkub" i "Gałęziste" są świetne!

      Usuń
  3. Interesujące tytuły znalazły się na tym prezentowym zestawienie. Niektóre pozycje czytała a inne są mi całkiem obce.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wybrałaś ciekawe tytuły w tym zestawieniu.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziękuję za odwiedziny u mnie, pozdrawiam z mroźnego Południa Kraju :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mieszkam na południu kraju - bardziej po tej wschodniej stronie:)

      Usuń
  6. Kółko się pani urwało to była jedna z niewielu książek, które tak mnie irytowały, że nie doczytałam do końca... cała reszta Twoich propozycji wydaje się bardzo inspirująca!
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sumie to dość specyficzny humor i nie każdemu podejdzie. Ja akurat przeczytałam z przyjemnością.

      Usuń
  7. Z pozycji -Ciekawe książki historyczne i biografie - prawie wszystkie mnie zaciekawiła, to coś dla mnie. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Z perspektywy mola ksiązkowego, który od lat dostaje książki - w większości nietrafione - powiem tak: najlepiej taką osobę spytać o konkretny tytuł. Niespodzianki nie będzie (chociaż można dołozyć do prezentu jakiś gadżet okołoksiązkowy, jak to nazwałaś), ale prezent z pewnością będzie trafiony :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sumie zapytanie się o to co ktoś chce dostać jest najlepszym i najłatwiejszym sposobem na zakupienie idealnej książki dla drugiej osoby. Chociaż jeżeli kogoś znamy to też jest duża szansa na to, że po prostu trafimy w czyjś gust.

      Usuń
  9. Książka to zawsze doskonały prezent, a Twoja lista zawiera świetne pozycje i z pewnością stała się inspiracją podczas świątecznych zakupów. :) Pozostaje nam tylko życzyć wielu wolnych wieczorów, aby udało się przeczytać wszystkie zaplanowane tytuły! :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.