"Na szafocie", Hilary Mantel

"Na szafocie" to kolejna po "W komnatach Wolf Hall" książka autorstwa Hilary Mantel, którą przeczytałam. Podchodziłam do niej z ogromną ciekawością, ale również z obawami dotyczącymi tego, że np. narracja zastosowana przez autorkę nadal będzie mnie uwierać. Jednak zanim napiszę o tym jakie mam wrażenia z lektury wypadałoby zacząć od kilku słów o książce...

~*~

"W komnatach Wolf Hall" byliśmy świadkami kryzysu w Anglii, który został spowodowany brakiem męskiego potomka króla, a co za tym idzie następcy tronu. Władca odprawił swoją dotychczasową żonę oraz związał się z Anną Boleyn. W "Na szafocie" jesteśmy świadkami tego, że mimo wszystko kryzys trwa nadal, bo nowa partnerka Henryka VIII również nie dała mu syna. Dlatego też i wciąż sytuacja na królewskim dworze jest dość trudna, a autorka czyni nas świadkami walki o przetrwanie dynastii Tudorów.

Mantel świetnie wprowadza czytelnika w świat dworskich intryg, walki  o władze oraz jej utrzymanie. W książkach tej autorki podoba mi się klimat i realia życia w XVIwiecznej Anglii, chociaż akurat tym nie trudno mnie kupić. W końcu każdy kto zna mnie chociaż trochę doskonale wie, że lubię wiele rzeczy związanych z tym krajem - w tym też jego historię. 

"Na szafocie" czytało mi się dużo lepiej od "W komnatach Wolf Hall". Możliwe, że to kwestia przyzwyczajenia się do stylu pisania autorki, chociaż myślę, że na moje nastawienie miała też wpływ nieco mniejsza objętość powyższej powieści w stosunku do pierwszej części. Niemniej jednak wciąż mam wrażenie, że wiele rzeczy można było ukazać bardziej zwięźle i konkretnie. Mam wrażenie, jakby autorka celowo przeciągała niektóre sceny lub wplatała w fabułę niektóre sytuacje tak jakby celowo chciała rozciągnąć całą historię, co mnie irytowało. Niemniej jednak mimo pewnych wad "Na szafocie" całkiem dobrze mi się czytało - tym bardziej, że lubię historie związane z władcami Anglii i dworskimi intrygami. A jeżeli dodatkowo w danej historii znajdę wyraziste postacie i inne wątki, które mnie interesują to wsiąkam w daną opowieść niemalże zapominając o całym świecie. 

Hilary Mantel snuje swoją opowieść w taki sposób, że zaczynamy kibicować poszczególnym postaciom - nawet jeżeli wiemy, że i tak zginą. I mimo tego, że "Na szafocie" to powieść, która nie jest pozbawiona wad to myślę, ze jest to pozycja obowiązkowa dla wszystkich miłośników historii - a historii Anglii już szczególnie. Powyższa powieść spodobała mi się nieco bardziej niż "W komnatach Wolf Hall" i jestem bardzo ciekawa jak na tle obu tych książek wypadnie "Lustro i światło", które w momencie pisania notki zaczęłam już czytać. W każdym razie jak na razie mogę Wam z czystym sercem polecić tą serię i mam nadzieję, że ostatni tom tylko utwierdzi moją opinię o tej trylogii.

Komentarze

  1. Jeszcze nie miałem okazji poznać tej trylogii. Nie wiem tylko czy teraz ten temat jest dobry dla nas Polaków. To już jakby inne czasy. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A od kiedy jakiś temat może być odpowiedni, albo nieodpowiedni dla mieszkańców jakiegoś kraju? Mnie akurat interesuje historia Anglii, a Henryk VIII sam w sobie jest bardzo intrygującą postacią. Na szczęście każdy sam podejmuje decyzje o tym co czytać, a ja mogę sięgać po książki na każdy temat, jaki mnie interesuje. Poza tym nie wiem czy wiesz, ale każdy może czytać co mu się podoba, a czas, w którym mówiono Polakom co mogą, a czego nie mogą czytać już dawno minął i mam nadzieję, że nie wróci...

      Usuń
  2. Uwielbiam historię Anglii. Książka dla mnie

    OdpowiedzUsuń
  3. Polecę tę książkę mojej kuzynce. Ona lubi takie klimaty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie mam nadzieję, że spodoba jej się ta seria.

      Usuń
  4. Raczej nie moje klimaty, ale recenzja ciekawa;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ta historia została już na wiele różnych sposobów przedstawiona. Zobaczymy czy ją przeczytam.
    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sumie tak, ale ja dopiero teraz zaczęłam więcej o niej czytać.

      Usuń
  6. Okładki wyglądają ciekawie, od czasu do czasu lubię sięgnąć po taką literaturę, więc może się skuszę :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie pasjonuję się jakoś szczególnie historią Anglii, ale tę serię z ciekawością przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja lubię i chętnie sięgam po książki związane nie tylko z historią, ale też kulturą tego kraju.

      Usuń
  8. Prawdę mówiąc nie jestem wielbicielką samego tematu, a w dodatku naprawdę nie lubię takiego przedłużania, które opisujesz. Ale kto wie? ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo lubię historię, więc chętnie sięgnę po tę pozycję.

    OdpowiedzUsuń
  10. Brzmi ciekawie, chętnie sprawdzę czy ta seria przypadnie mi do gustu. ;)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.