"Enigma", Robert Harris

Robert Harris, "Enigma"
Po obejrzeniu "Gry tajemnic" o Alanie Turningu i łamaniu szyfru Enigmy szukałam innych tego typu historii. I to właśnie dzięki temu filmowi trafiłam na książkę Roberta Harrisa, pt. "Enigma", którą znalazłam m. in. na TaniaKsiazka.pl. Jest to powieść, która w pewien sposób przypomina historię z "Gry tajemnic" i również nawiązuje do prawdziwych wydarzeń, chociaż do tych nieco późniejszych. 

Jest marzec1943 roku, a na Atlantyku rozgrywa się decydujący moment wojny. Podczas gdy z Ameryki do Anglii płyną trzy wielkie konwoje marynarki wojennej, w wiejskiej posiadłości niedaleko Londynu, w siedzibie brytyjskich kryptologów, trwa wyścig z czasem.  Jeśli nie uda się złamać niedawno zmienionych kodów Enigmy zginą tysiące alianckich żołnierzy. Sukces - lub jego brak, może zaważyć nie tylko na wyniku bitwy morskiej na Atlantyku, ale również na przebiegu całej wojny. Tymczasem jeden z kryptologów - genialny matematyk Tom Jericho, przypuszcza, że ktoś sabotuje ich pracę. Dodatkowo w momencie, w którym niedługo później znika dziewczyna, w której jest zakochany, jego podejrzenia się nasilają, bo wszystko wskazuje na to, że do siedziby kryptologów zakradł się szpieg.

Twórczość Roberta Harrisa od dawna była dla mnie ogromnym wyrzutem sumienia. Tym bardziej, że jest to wysoko ceniony autor, a w związku z tym o jego powieściach mówi się dużo i zazwyczaj dobrze. Jednakże moje pierwsze spotkanie z jego książką okazało się być dla mnie ogromnym rozczarowaniem, ponieważ historia, którą znalazłam w "Enigmie" okazała się zbyt wtórna. Ja wiem, że o dekodowaniu Enigmy przez angielskich specjalistów ciężko napisać coś nowego i oryginalnego, ale tu była zbyt duża inspiracja historią przedstawioną w "Grze tajemnic" i osobiście znalazłam zbyt wiele podobnych punktów i to ogranych w bardzo podobny sposób. I ja wiem, że ta książka po raz pierwszy pojawiła się bodajże w połowie lat 90. XX wieku, a film jest z 2014 roku. Jednakże książka o Alanie Turningu będąca inspiracją do nakręcenia "Gry tajemnic" jest starsza od "Enigmy", więc to historia, którą znam w filmowej wersji była pierwsza. I jeszcze może bym to przeżyła, gdyby styl autora mnie jakoś porwał - chociażby trzymał w napięciu, ale czytając powyższą historię byłam  nią znudzona.

W związku z powyższym czuję się rozczarowana książką Harrisa. Autor nie zafundował mi żadnych emocji czy też innych doznań wypływających z obcowania z jego opowieścią. I ja wiem, że ciężko porównywać dwie podobne historie, w których jedna jest ukazana pod postacią filmu, a druga jest zawarta w książce. Jednak mimo wszystko "Grą tajemnic" byłam poruszona, a "Enigma" mnie zwyczajnie znudziła. 

Nie wiem jeszcze czy dam szansę innym powieściom, ale jeżeli czytaliście coś Roberta Harrisa, co uważacie za godne polecenia to dajcie znać. 

Komentarze

  1. Sprawdziłem w wyszukiwarce u siebie na blogu. Nie czytałem nic z Autora. Raczej na razie nie planuję. Swoją drogą polscy matematycy też mieli swój wkład :-). Pozdrawiam poniedziałkowo :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Szkoda, że ta książka okazała się rozczarowaniem. Akurat tego tytułu autora nie czytałam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie znam autora, więc nie mogę nic polecić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, bo może wtedy przekonałabym się do jego książek.

      Usuń
  4. Autora nie znam, ale historię Enigmy tak. Byłam zdziwiona że w filmie nie padło ani jedno slowo o wkładzie polskich matematyków w znalezienie szyfru, a u nas ich rolą jest bardzo podkreślana.
    Pozdrawiam Cię serdecznie.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sumie racja. Chociaż ja to poniekąd składam na karb tego, że to bardziej historia o Turningu niż o Enigmie, no ale mimo wszystko mogliby to jakoś ująć w filmie.

      Usuń
  5. Przykro mi, że jesteś rozczarowana.
    Nie moje klimaty, więc nawet nie mam jej w planach.

    OdpowiedzUsuń
  6. Będę omijała tę książkę szerokim łukiem.

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo ciekawy temat, zwłaszcza, że z polskim akcentem, ale książki jednak nie planuję czytać.

    OdpowiedzUsuń
  8. Szkoda, że nie okazała się lepsza, bo pewnie bym się wtedy na nią skusiła.

    OdpowiedzUsuń
  9. Tematyka bardzo ciekawa. Szkoda, że książka rozczarowuje.

    OdpowiedzUsuń
  10. Myślę, że to intrygująca fabuła. Chciałabym ją kiedyś przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  11. Polecam poczytać o Marianie Rejewskim, Jerzym Różyckim i Henryku Zygalskim.

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie znam książek tego autora, ale skoro ta książka nudzi, to nie będę po nią sięgać ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Temat ciekawy, szkoda, że książka już tak średnio. Nazwisko autora kojarzę, ale niestety nie polecę nic konkretnego.

    OdpowiedzUsuń
  14. Szkoda, autor Cię rozczarował. Książki nie znam, ale lubię Harrisa. Jeśli masz ochotę dać mu drugą szansę to bardzo zachęcam do sięgnięcia po "Oficera i szpiega".

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.