G. Orwell, "Folwark zwierzęcy"

Do sięgnięcia po twórczość Orwella zbierałam się latami. Bałam się, że nie trafi do mnie tak bardzo jak do tych wszystkich osób, których opinie czytałam. Poza tym obawiałam się, że to będzie dla mnie trudna i niezrozumiała lektura. Jednak ostatnio sięgnęłam po komiks pt. "Baśnie. Folwark zwierzęcy" dzięki któremu w końcu się przemogłam i sięgnęłam po jedną z powieści, do której nawiązuje wyżej wspomniana publikacja.

W "Folwarku zwierzęcym" ukazane jest to, że pewien rodzaj rewolucji może jedynie doprowadzić do zmiany władców. Może ona przynieść radykalną poprawę, jednak pod warunkiem, że masy będą czujne i będą wiedzieć, jak pozbyć się swoich przywódców, gdy tamci zrobią to co do nich należy. W powyższej powieści ukazane jest jak łatwo tą czujność stracić i pozwolić wkraść się dyktaturze pod płaszczykiem dbania o obywateli.

To przerażające, że ta książka jest tak bardzo aktualna i tak łatwo przenieść jej przesłanie nie tylko na współczesne czasy, ale również na życie społeczne i scenę polityczną naszej własnej Ojczyzny. Autor w metaforyczny, ale dość czytelny sposób pokazuje nam, że bardzo łatwo stracić czujność i dać się "wrobić" w życie w dyktaturze funkcjonującej pod płaszczykiem troski o obywateli. Myślę, że często zapominamy, że jako naród mamy moc sprawczą do zmiany naszej rzeczywistości przez zmianę podejścia do władzy. W końcu rządzący są nimi tylko dlatego, że im na to pozwalamy  - to my ich wybraliśmy i my ich możemy wymienić. 

Dziś żałuję, że kazałam Orwellowi tyle na siebie czekać, bo już po "Folwarku zwierzęcym" mogę przypuszczać, że jego książki ciągle powinny być wciąż przypominane, by ich przesłanie mogło wybrzmiewać i wciąż uświadamiać nam, że tak naprawdę to my przez swoją postawę jesteśmy odpowiedzialni za to co się wokół nas dzieje.


Myślę, że powyższa powieść była świetnym początkiem znajomości z twórczością Orwella i już nie mogę się doczekać tego, aż sięgnę po kolejne jego powieści. 

Komentarze

  1. Była to moja lektura w liceum. Jak się okazuje, ciągle ponadczasowa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że dla wielu była ona lekturą, ale ja nie pamiętam, żebyśmy ją omawiali na polskim. A szkoda, bo myślę, że może ona dać do myślenia również młodym osobom.

      Usuń
  2. Czytałam tą książkę w okresie szkoły średniej i zrobiła na mnie duże wrażenie. Metaforyka, aktualne wciąż wątki.W ogóle ksiązki Orwella są świetne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie i naprawdę podziwiam Orwella, że stworzył coś tak ponadczasowego.

      Usuń
  3. A ja uważam, że to lektura dla starszego czytelnika i cieszę się, że czytałam ją dość późno ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niekoniecznie się z tym zgodzę. Myślę, że "Folwark zwierzęcy" jest przede wszystkim dla świadomego i dojrzałego czytelnika. Uważam, że wielu młodych ludzi, którzy kończą szkołę średnią może podczas czytania tej książki wyciągać odpowiednie wnioski.

      Usuń
  4. Ja też boję się sięgać po takie książki. A tutaj proszę, czasami warto się przełamać i zaryzykować. Może od tej pozycji zacznę poznawanie twórczości autora i ja?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak - ja od kiedy zaczęłam wychodzić z mojej czytelniczej strefy komfortu poznałam wiele ciekawych książek.

      Usuń
  5. Odpowiedzi
    1. W takim razie mam nadzieję, że to będzie dla Ciebie udana lektura.

      Usuń
  6. To jedna z najważniejszych książek w historii literatury, chyba nigdy nie straci aktualności.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak myślę i w sumie chyba to fascynuje mnie w niej najbardziej.

      Usuń
  7. Czytałam jedną książkę autora. Ten tytuł też mam w planach przeczytać.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  8. Będąc przy Orwellu, proponuję sięgnąć po "Rok 1984" jedną z najważniejszych antyutopii w literaturze XX w.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.