Dacre Stoker, J. D Barker "Dracul"


Słowem wstępu. 

"Dracul" Dacre Stokera i J. D. Barkera to klimatyczna historia, w której zbrodnia miesza się z opowieścią o mieście nękanym chorobami, głodem oraz cierpieniem. To klimatyczna powieść grozy z elementami thrillera, którą przeczytałam niemalże jednym tchem - niechętnie odkładając ją gdy zbliżał się wieczór, ze względu na to, że mocno działała mi na wyobraźnię. 

Dacre Stoker odkrył ponad 100 stron notatek swojego przodka i wraz z J. D. Barkerem połączył  historyczne zapiski Brama Stokera z niesamowitą aurą wiktoriańskiego gotyku. Struktura opowieści utkana jest z listów, fragmentów gazet, pamiętników oraz zeznań światków. Zwykle nie sięgam po tak skonstruowane powieści i zawsze dłużej zastanawiam się zanim sięgnę po tak poprowadzoną opowieść. 

O fabule.

Początki historii autorzy umieścili  w dramatycznym okresie w dziejach Irlandii, kiedy w kraju panowała zaraza ziemniaka, w trakcie której wielki głód i choroby zabijają niemal co drugiego mieszkańca Dublina. Mieszkający z rodziną poza miastem kilkuletni Bram Stoker jest biski śmierci i tylko Ellen Crone (zaprzyjaźniona z rodziną opiekunka) była w stanie go uleczyć. Kobieta ta jest postacią mroczną, niepokojącą aczkolwiek intrygującą, którą łączy z chłopcem dość szczególna relacja. Dodatkowo Ellen zdaje się mieć zagadkowe moce, a to co skrywa pod łóżkiem w brudnej, zakurzonej skrzyni wprawia Brama i jego siostrę w konsternację i sprawia, że chcą dowiedzieć się więcej o swojej cioci. Bramowi i jego rodzinie towarzyszymy niemalże przez całe ich życie dowiadując się jaki wpływ miała na ich życie niania. 

~*~

Kiedy pod koniec sierpnia zauważyłam, że "Dracul" będzie miał swoją premierę na początku września wiedziałam, że po niego sięgnę - pomimo wątpliwości i obaw, które mi towarzyszyły. "Dracula" Brama Stokera jest jedną z moich ulubionych powieści grozy, która miała spory wpływ na to jak później kształtowały się moje upodobania czytelnicze. Sięgając po "Dracula" Dacre Stokera i J. D. Barkera obawiałam się, że jest to książka napisana tylko dla pieniędzy i rozgłosu, która tak naprawdę niczego nie wniesie do mojego życia, a może bardzo mnie rozczarować i doprowadzić do przestoju czytelniczego. Mimo tego nie byłam w stanie odmówić sobie lektury tej książki i nie żałuję, gdyż autorzy stworzyli niesamowitą historię w klimacie klasycznego "Draculi", wplatając w nią biograficzne wątki Brama Stokera oraz jego rodziny (o czym dowiedziałam się dopiero z noty końcowej od autorów), tym samym czyniąc ją jeszcze bardziej wyjątkową. 

Dacre Stoker i J. D Barker usnuli opowieść, w której znajdziecie nie tylko gęstą atmosferę powieści grozy, ale również dreszczyk napięcia i niepewności towarzyszący czytaniu dobrego thrillera.  Dodatkowo ma wszystko to czego brakowało mi w powieści Brama Stokera, a mianowicie bardziej wyraziste postaci, dynamicznie poprowadzoną narrację oraz ukazanie tego, że pomiędzy   ogromnym dobrem i niesamowitym złem znajduje się wiele odcieni szarości - a dobro czy zło nie muszą być wcale takie oczywiste. Przyznam się Wam, że  z bólem odkładałam tą powieść, kiedy po prostu musiałam zająć się życiem zamiast czytaniem lub gdy zbliżał się wieczór - jak już wspominałam "Dracul" często mocno działał na moją wyobraźnię i kiedy raz zaczytałam się w nim do późnego wieczora szybko zrozumiałam, że popełniłam błąd.

"Dracula" cenię nie tylko za to, że jest świetną powieścią grozy, ale również, za te wątki biograficzne dotyczące Brama Stokera i jego rodziny. Z racji tego, że jest to historia napisana współcześnie nieco bardziej do mnie trafia niż klasyczny "Dracula". Osobiście mogę Wam ją polecić z czystym sumieniem. 

Komentarze

  1. literatura grozy lubię, ale to nie jest książka dla mnie mimo wszystko. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Twój wybór, chociaż wg. mnie zarówno "Dracula" jak i "Dracul" to pozycje obowiązkowe dla tych, którzy czytują literaturę grozy - ale to tylko moje zdanie.

      Usuń
  2. Najpierw chcę przeczytać klasyczną powieść.
    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że klasyczny Dracula przypadnie Ci do gustu.

      Usuń
  3. Zgadzam się w pełni, że to bardzo dobra powieść grozy, ach, jaki ona ma klimat!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak ja zakochałam się w klimacie tej książki bez dwóch zdań <3.

      Usuń
  4. Wierzę, że wiele osób odnajdzie się w tej książce i będzie się przy niej dobrze bawić. Obawiam się jednak, że ja nie należę do tego grona...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na szczęście rynek książki jest tak rozwinięty, że każdy może znaleźć coś dla siebie. A ja mam słabość m. in. do historii o Draculi właśnie;).

      Usuń
  5. Ja również polecam, lektura była niesamowita :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Zdecydowanie mam w planach, ponieważ - jak wiesz - uwielbiam podobne, mroczne klimaty. A samą historię Draculi kocham, więc każdy powrót do tego świata, że tak napiszę, napawa mnie ogromnym entuzjazmem. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak - dla fanów "Draculi" to pozycja obowiązkowa i myślę, że przynajmniej większości powinna się spodobać.

      Usuń
  7. To już kolejna pozytywna recenzja tej książki, muszę ją koniecznie przeczytać, bo uwielbiam tego typu klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do mnie też nie trzeba było zachęcać do jej przeczytania. Praktycznie od razu jak ją zobaczyłam wiedziałam, że ją przeczytam mimo tego, że miałam co do niej nieco obaw.

      Usuń
  8. Coś dla mnie, na bank na nią zapoluję ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie czytałam tej książki, ale słyszałam o niej i chciałabym to nadrobić. Dzięki Twojej przychylnej recenzji jestem zaś jeszcze bardziej zaintrygowana tym tytułem.
    Korzystając z okazji, dziękuję ślicznie za odwiedziny na moim blogu. Również będę do Ciebie zaglądać i dodałam Twoją stronę do obserwowanych (jako Julita). Pozdrawiam serdecznie. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Dracul" to kawał dobrej literatury i na pewno spodoba się wielu osobom. Mam nadzieję, że Tobie również. I dziękuję za rewizytę:)

      Usuń

Prześlij komentarz

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.