"Górnicy PL" K. Macios

"Górników" autorstwa Karoliny Macios kupiłam jakiś czas temu w Biedrze w pakiecie z inną książką.

Z tego co ogarnęłam "Górnicy PL" powstali w efekcie robienia reportażu telewizyjnego o ludziach pracujących w tym zawodzie. Autorka czuła, że reportaż do telewizji nie jest w stanie pokazać wszystkiego i postanowiła napisać książkę będącą jego uzupełnieniem. Pani Karolina przeprowadziła rozmowy z kilkoma górnikami, którzy pracują w różnego typu kopalniach (jedni wydobywają węgiel, a inni miedź lub sól).

Sięgając po powyższą książkę nie miałam wobec niej jakichś konkretnych oczekiwań, a co za tym idzie nie spodziewałam się, że będzie nie wiadomo jak wysokich lotów. Na początku czytałam ją z zaciekawieniem, bo temat jest dla mnie stosunkowo nowy. Wiecie niby wiedziałam to co wszyscy - że to ciężka, odpowiedzialna i wykańczająca fizycznie i psychicznie praca, ale tak naprawdę nie wiedziałam nic, co wybiegałoby poza ogólną wiedzę. I właściwie po przeczytaniu tej książki jedynie poznałam historie ludzi, którzy nie zawsze sami wybrali ten zawód, ale każdy z nich na swój sposób się  w nim sprawdza. Przy okazji autorka starała się przełamać kilka stereotypów związanych z pracą w kopalni, więc np. poznajemy górniczkę. 

Jeżeli chodzi o moje zdanie to myślę, że większy sens miałoby ograniczenie się do rozmów max. 2 - 3 osobami i przedstawienia ich historii będących okazją to pokazania tego czym jest praca w kopalni. Tymczasem przy czytaniu historii kolejnego górnika zaczęło wiać nudą. Bo pomimo różnych kopalń i motywacji do pracy w takich warunkach te historie niewiele się od siebie różnią. I mimo tego, że z książki wyłania się obraz górników, jako ludzi z pasją i twardym charakterem, to całość reportażu wypada dość przeciętnie. Niemniej jednak myślę, że jeżeli szukacie czegoś niewymagającego co można poczytać w autobusie, przychodni, czy gdzieś poza domem to może Wam się sprawdzić. 

Komentarze

  1. Zainteresowałaś mnie. Mieszkam na Mazurach i obraz górnika jawi mi się z ciężką pracą. Z miłą chęcią zapoznam się z tą lekturą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zatem mam nadzieję, że będzie Ci się podobać ;).

      Usuń
  2. Chcieli dobrze a troche przedobrzyli - czasem mniej znaczy lepiej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, a szkoda, bo koncepcja książki jest super.

      Usuń
  3. Ja teraz czytam Donnę Tarrt☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam jej książki na półce i mam nadzieję, że niebawem również sięgnę po coś tej autorki.

      Usuń
  4. No faktycznie 2-3 historie to byłoby idealnie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Znam górnictwo,ojciec mąż i część rodziny to górnicy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podziwiam ich za wykonywanie tak trudnej i ryzykownej pracy.

      Usuń
  6. Bardzo chętnie czytam historie prawdziwe, a książkę również bardzo chętnie przeczytam -mam męża górnika. Będę mogła porównać informacje z książki i te o których opowiada mi mąż :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też lubię prawdziwe historie. Tym bardziej o wyjątkowych ludziach, którzy żyją blisko nas. A górnicy to na prawdę godni podziwu ludzie.

      Usuń
  7. Widziałam tę książkę w Biedronce, ale jakoś nie zaciekawiła mnie na tyle by ją kupić. Niemniej jednak górnicy to zawód, o którym mało się mówi, a powraca jedynie na usta, gdy wydarzy się jakaś tragedia. Mimo wszystko po Twojej opinii, chyba jednak nie sięgnę po tę publikację.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie. Na co dzień mówi się bardzo mało o tym zawodzie, a przecież tak na prawdę jest bardzo ważny i ryzykowny.

      Usuń
  8. Nie znam książki, ale znam górnictwo. Mój tata pracuje na kopalni.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na prawdę wielki szacunek dla taty za wykonywanie tak ciężkiego zawodu.

      Usuń
  9. Szacunek dla ludzi ciężko pracujących :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie. Nie wyobrażam sobie tego w jakim stresie i jak ciężko pracują na co dzień.

      Usuń
  10. Zdecydowanie nie dla mnie. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.