"Bezgwiezdne Morze", Erin Morgenstern

Są książki, które na długo zostają w moim sercu. Bardzo często są to te powieści, którymi lubię się delektować i przez co czytam je dużo dłużej od innych historii. "Bezgwiezdne Morze" Erin Morgenstern nieoczekiwanie stało się dla mnie właśnie jedną z takich książek. I zapewne jeszcze długo będę o niej mówić z czułością i wymieniać niemalże jednym tchem z innymi pięknymi opowieściami, które zajęły szczególne miejsce w moim sercu.

Otóż  głęboko pod powierzchnią ziemi, na brzegach Bezgwiezdnego Morza znajduje się labirynt tuneli oraz komnat wypełnionych opowieściami. Przejścia do tego niezwykłego sanktuarium są zwykle ukryte - niekiedy w lasach, innym razem w domach, a czasem nawet pozostają na widoku. Jednak ci, którzy ich szukają w końcu je znajdują, chociaż zdarza się, że drzwi długo na nich czekają.  A Zachary Ezra Rawlins właśnie usiłuje odnaleźć swoje drzwi, chociaż właściwie o tym nie wie. Mężczyzna podąża za syrenim śpiewem, niesiony niewytłumaczalną pewnością, że pisane jest mu coś niezwykłego. Pewnego dnia odkrywa na półkach uczelnianej biblioteki tajemniczą książkę i pogrąża się w lekturze dając się porwać opowieściom o zakochanych na zabój więźniach, zaginionych miastach i bezimiennych akolitach. Dodatkowo odkrywa, że jedna z opowieści w tej książce dotyczy pewnego zdarzenia z jego dzieciństwa i co jest najbardziej zadziwiające to, to, że książka jest dużo starsza od niego. 

Jednakże oprócz powyższej historii w "Bezgwiezdnym Morzu" znajduje się wiele z pozoru niezwiązanych ze sobą opowieści, które zyskują na znaczeniu w miarę tego im bardziej zagłębiamy się w fabułę. 

Kiedy sięgałam po powyższą książkę byłam jej bardzo ciekawa i nie spodziewałam się tego jak szczególne miejsce może zająć w moim życiu. Opowieść Erin Morgenstern okazała się niezwykle złożoną historią z elementami powieści szkatułkowej, w której wszystkie historie są ze sobą splecione w piękny i niepowtarzalny sposób. I to jak niesamowite historie się w niej znajdują oraz jak bardzo się przenikają oraz do siebie nawiązują jest czymś niesamowitym. Bywało tak, że po przeczytaniu krótkiego fragmentu musiałam odłożyć "Bezgwiezdne morze", by móc w spokoju pozachwycać się tym co właśnie przeczytałam lub po prostu przemielić przeczytany fragment, który okazał się dla mnie ważny. 

Lektura powyższej książki sprawiła mi tym większą przyjemność, że znalazłam w niej klimat niezwykłych historii z mojego dzieciństwa takich jak "Niekończąca się opowieść", "Baśnie 1001 nocy" czy "Alicja w Krainie Czarów". A to wszystko okraszone nurtem w literaturze, który określam jako dark academia. Klimat uczelni, książek, biblioteki oraz baśni, mitów i legend sprawił, że bez reszty zakochałam się nie tylko w całej powieści, ale również poszczególnych historiach i wątkach. 

"Bezgwiezdne morze" okazało się książką, w której zakochałam się od pierwszych stron i, do której będę wracać raz na jakiś czas odkrywając ją na nowo oraz delektując się jej treścią.

Komentarze

  1. Recenzja bardzo zachęcająca. Sporo dobrego czytałem o tej książce. Pozdrawiam serdecznie, z rekomendacji skorzystam :) Miłego piątku i weekendu. Ja dość aktywnie. Teraz przede mną jeszcze książki biblioteczne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie mam nadzieję, że ta książka również Tobie się spodoba. :)

      Usuń
  2. Nie słyszałam wcześniej o tej książce, ale po twojej recenzji z chęcią po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się i mam nadzieję, że Tobie też się spodoba.

      Usuń
  3. Od dawna się zastanawiam nad tą książką. Teraz widzę, że to zdecydowanie coś dla mnie. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też długo zastanawiałam się nad tą książką. Ale warto było. :)

      Usuń
  4. Każdy chwali, każdy poleca a ja odpaliłam na czytniku i kompletnie nie potrafiłam się wgryźć :) Może zrobię jeszcze jedno podejście :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fakt - pierwsze kilkadziesiąt stron było dla mnie trudne, ale gdzieś w okolicach 70 strony coś zaskoczyło i zakochałam się w tej książce. Chociaż z drugiej strony jest to jedna z tych powieści, którą się kocha, albo nie.

      Usuń
  5. Mam tę książkę na chciejliście od dawna, po Twoich zachwytach najwyższy czas ją kupić!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też długo się na nią czaiłam i w końcu po nią sięgnęłam - warto było. :)

      Usuń
  6. Od jakiegoś czasu mam ochotę na tę książkę, myślę, że po Twojej recenzji, a zwłaszcza stwierdzeniu, że na długo zostanie ona w Twoim sercu, przeczytam ją jak tylko będzie taka możliwość :)

    OdpowiedzUsuń
  7. To może być interesująca lektura, będę mieć na uwadze.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.