"Maria Curie", Ewa Curie


Maria Skłodowska - Curie od zawsze wzbudzała mój ogromny podziw i szacunek. Wprawdzie interesuje się jej życiem i osiągnięciami już od jakiegoś czasu, jednak do tej pory nie miałam jeszcze okazji czytać jej biografii - a szczególnie biografii napisanej przez jej córkę. 

Dlatego też wznowienie biografii Marii Skłodowskiej - Curie, autorstwa Ewy Curie w moim przypadku padło na bardzo podatny grunt. Dlatego też sięgnęłam po nią przy pierwszej nadarzającej się okazji. Byłam ciekawa tej publikacji tym bardziej, że klasyczny przekład powyższej książki został uzupełniony o pominięte wcześniej fragmenty oraz listy Marii, do których po latach cudem udało się dotrzeć. Wprawdzie spłonęły one w powstaniu warszawskim, ale okazało się, że zachowały się kopie części z nich.

Z biografii Marii Curie autorstwa jej córki wyłania się niezwykły portret najsłynniejszej polskiej  uczonej oraz pierwszej kobiety, która zdobyła Nagrodę Nobla, i która jako jedyna zdobyła ją dwukrotnie. Ta niesamowita kobieta całe życie musiała zmagać się z narzucanymi jej ograniczeniami, jednak bezlitośnie burzyła stereotypy i wyprzedzała swoją epokę. "Maria Curie" to publikacja tym bardziej niezwykła, że napisana przez jej córkę, która w ciekawy i niejednokrotnie poruszający sposób pisze o codziennych problemach i życiowych dramatach, z którymi mierzyła się Maria. 

Tak jak wspominałam na początku Maria Skłodowska - Curie od dawna była osobą, którą podziwiam. To właśnie dzięki niej zaczęłam marzyć o wnoszeniu swojego wkładu w rozwój nauki oraz karierze naukowej. I mimo tego, że ostatecznie poszłam inną drogą moje zamiłowanie do rozwoju i nauki zostało ze mną do dziś. Zatem sięgnięcie po biografię naszej pierwszej noblistki było dla mnie kwestią czasu i kiedy to zrobiłam okazało się, że jest ona jeszcze bardziej niezwykłą osobą niż myślałam. 

Mam wrażenie, iż dzięki temu, że ta biografia została napisana przez córkę Marii Skłodowskiej - Curie, czyta się ją zupełnie inaczej od innych publikacji tego typu. Nie mogę oprzeć się wrażeniu, że Ewa Curie pisze o swojej matce z niezwykłą czułością i podziwem nie tylko dla jej pracowitości, inteligencji oraz uporu, ale też dla jej zasad moralnych, którymi kierowała się w życiu. Poza tym wiele fragmentów powyższej biografii jest niesamowicie poruszających - chociażby przywiązanie Marii do bliskich, jej patriotyzm, poczucie obowiązku i relacje z Piotrem to rzeczy, które mnie ogromnie wzruszały, i z których warto czerpać pełnymi garściami, co zamierzam robić. 

"Maria Curie" ma w sobie wszystko to czego szukam w biografiach. Poza opowieścią o wielkiej kobiecie znalazłam tu też wiele informacji i fragmentów, które są i będą mnie inspirować. Przyznam się Wam szczerze, że nie spodziewałam się, że jakakolwiek biografia wywoła we mnie tak wiele emocji i tak bardzo mnie wzruszy. A "Maria Curie" wzruszyła mnie wielokrotnie. 
Powyższa publikacja to dla mnie lektura obowiązkowa. Z czystym sumieniem mogę polecić ją nie tylko tym, którzy interesują się życiem Skłodowskiej - Curie, ale również (a może przede wszystkim) tym z Was, którzy szukają czegoś inspirującego i dodającego odwagi do działania. W każdym razie polecam całym sercem. 

Komentarze

  1. Zdecydowanie publikacja warta uwagi.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie miałam jeszcze okazji czytać biografii tej postaci, więc jeśli będę miała okazję to na pewno się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam w planach te książkę, bo lubię czytać o ciekawych kobietach, a Maria Skłodowska-Curie zdecydowanie taką była :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czuję, że też muszę przeczytać tę książkę, przekonałaś mnie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo chętnie przeczytam i ja :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Zaciekawiłaś mnie, książka wydaje się bardzo ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Chciałabym poznać biografię Skłodowskiej - Curie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jestem bardzo ciekawa tej książki. Przez wzgląd na relacje autorkę z Marią Curie.
    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  9. Myślę, że warto przeczytać. Żeby znać lepiej postać Pani Curie. ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Pozycja warta przeczytania, chętnie rozejrzę się za nią.
    Pozdrawiam, Agness:)

    OdpowiedzUsuń
  11. to chyba taka pozycja, którą każda polka powinna przeczytać :) ja muszę czym prędzej nadrobić ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak myślę i odkąd zaczęłam czytać tą biografię naprawdę polecam ją właściwie każdemu:).

      Usuń
  12. Właśnie szacunek dla Córki dla Mamy jest piękny. Brakuje tego w książkach, w których dzieci wylewają jak brudy swoje pretensje do rodziców. A przecież Pani Curie-Skłodowska była normalną kobietą z naturalnymi potrzebami. Miała pecha, że była "na świeczniku" w dość purytańskim społeczeństwie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Jestem właśnie w trakcie lektury, zbliżam się do połowy książki i jestem zaskoczona stylem literackim, ale i osobowością tej wyjątkowej kobiety.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak miałam. :) Mnie nawet ta biografia momentami wzruszała.

      Usuń

Prześlij komentarz

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.