8 sposobów na uchronienie się przed wypaleniem zawodowym. (wg. mnie)

Czasami w naszym życiu zapominamy o rzeczach najbardziej oczywistych. O tym raz na jakiś czas z bezwzględnością przypomina mi moja codzienność. Dlatego też pomyślałam, że będę czasem Wam pisać o rzeczach ważnych, o których czasem zapominamy z punktu aktywnego zawodowo pedagoga. Mam nadzieję, że tego typu notki się Wam przydadzą. 

1. Rozwiń w sobie pasję!

Posiadanie zainteresowań i pasji poza pracą sprawia, że pozwalamy naszej psychice odetchnąć, a naszemu umysłowi zająć się innymi rzeczami niż praca. 



To bardzo ważne ponieważ możemy się zdystansować do pracy oraz przede wszystkim od niej odpocząć. 

2. Uprawiaj sport.


Od kilku miesięcy regularnie ćwiczę. Znalazłam miejsce, w którym dobrze się czuję, a ludzie zachowują się tak, że nie krępuję się tam chodzić. Co więcej na swojej siłowni odpoczywam psychicznie, spotykam świetnych ludzi kochających sport i mogę wyładować negatywne emocję. Moje treningi pozwalają mi na spuszczenie pary i odreagowanie stresu. A to bardzo ważne!

3. Zdrowo się odżywiaj.

Specyfika mojej pracy sprzyja nieregularnemu jedzeniu, a przede wszystkim jedzeniu byle czego. Dlatego od jakiegoś czasu staram się dbać o to, żeby mieć odpowiednią ilość wartościowego pod względem wartości odżywczych jedzenia. A przede wszystkim staram się gotować w domu. Dzięki temu mam kontrolę nad tym co i jak jem. 

4. Nie przynoś pracy do domu. 

To nie jest łatwe w przypadku niektórych zawodów, bo czasem jest tak, że trzeba przygotować się na następny dzień, albo po prostu ciągle się myśli o niektórych rzeczach. I dlatego też trzeba rozwijać powyższe punkty, jak również te następne, aby jakoś sobie ze wszystkim poradzić. 

5. Spędzaj czas z bliskimi.


Na co dzień zbytnio nie mam na to czasu, chociaż z moim mężem codziennie spędzamy ze sobą kilka chwil. Jednak na spotkania z rodziną i przyjaciółmi muszę zawsze wygospodarować trochę czasu, co nie zawsze jest łatwe. 

6. Bądź asertywny. 

To jest coś czego nadal się uczę. Mam społeczny zawód, a dodatkowo w swoim życiu często zmieniałam pracę. Taka sytuacja sprawia, że obracam się z wieloma ludźmi i nie tylko muszę umieć wyrazić swoje zdanie, ale też muszę m. in. umieć odmawiać. Inaczej mogłabym być wykorzystywana w pracy, a co za tym idzie zestresowana, sfrustrowana i przemęczona. 

7. Szkól się!

Na to niestety trzeba poświęcić trochę wolnego czasu. Jednak rozwijanie swoich kompetencji zawodowych sprzyja awansowi, lepszemu funkcjonowaniu w pracy, a co więcej lepszemu samopoczuciu.


8. Dbaj o siebie


Często jest tak, że musimy zmierzyć się z natłokiem obowiązków. Jednak nie zapomnijcie dbać o swoje zdrowie psychiczne i pamiętać, żeby w miarę możliwości się wysypiać (przynajmniej w dni wolne), dobrze się odżywiać i chociażby znaleźć przynajmniej chwilę dla siebie chociażby na wypicie kawy. Ważne jest też zaplanowanie sobie wypoczynku. To bardzo ważne nie tylko dla naszego zdrowia psychicznego, ale również fizycznego, bo to jak funkcjonujemy na co dzień znajduje odbicie w naszym ciele. 

Dla mnie to najważniejsze rzeczy, o których muszę pamiętać na co dzień, aby móc dobrze funkcjonować w pracy. Dajcie znać czy jest coś co dopisalibyście jeszcze do listy. 

Komentarze

  1. To takie proste, a tak trudne :D Dzięki za posta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, niby człowiek wszystko wie, ale o tym zapomina. ;p

      Usuń
  2. Punkt drugi to czysta prawda!

    OdpowiedzUsuń
  3. Niby proste sprawy, a tak łatwo można o nich zapomnieć żyjąc w biegu :(

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.