Jak pracować z dziećmi z dysgrafią i innymi trudnościami związanymi z nauką pisania i pisaniem? #1/przykłady materiałów do pracy

Witajcie, 
dzisiaj chciałabym zacząć cykl związany z moją pracą, a mianowicie z pracą z dziećmi i młodzieżą - nie tylko tą pełnosprawną, ale też z tą z zaburzeniami lub jakimiś niepełnosprawnościami. Często zdarzają mi się uczniowie z dysgrafią lub problemami z utrzymaniem długopisu lub ołówka, które wynikają z urazów lub po prostu z choroby. Zdarzają się też dzieci, którym po prostu słabiej idzie nauka pisania i rysowania co wynika nie tylko z tego, że nie każdy musi być utalentowany pod tym względem, ale też z braku pracy nad sobą. 

Dzisiaj chciałabym Wam (Wam czyli rodzicom, pedagogom, nauczycielom, asystentom nauczyciela itd.) zaproponować dwie formy pracy/rozrywki, które mogą wspomóc codzienną pracę nad rozwojem Waszych dzieci/uczniów. Na początku chciałabym jednak zaznaczyć, że sprawdzą się raczej już w przypadku uczniów od ok. 2 kl. szkoły podstawowej lub starszych. Dla młodszych dzieci mogą być one po prostu za trudne. 

1. Kolorowanki antystresowe dla dorosłych


Kolorowanki dla dorosłych kupiłam sobie bardzo dawno temu, kiedy miałam przerwę w pracy z dziećmi i młodzieżą w jakichkolwiek placówkach opiekuńczo - wychowawczych czy też edukacyjnych. Kiedy wróciłam do pracy okazało się, że wszystkie kolorowanki, które mam mogą posłużyć do zajęć plastycznych, a moje prace wykorzystuję jako inspirację dla swoich podopiecznych. Tak na prawdę wystarczy tylko ksero i kredki lub mazaki;]. Kolorowanki te nie raz posłużyły jako inspiracja dla innych prac plastycznych chociażby przy robieniu...kartek bożonarodzeniowych lub wielkanocnych;]

Poniżej znajdziecie kilka moich prac. Niektóre wyglądają na drukowane dzięki temu, że użyłam do ich wykonania cienkopisów, co dało świetny efekt :). 





Te kolorowanki mogą sprawić, że dziecko "wyrabia sobie rękę", czyli pewniej trzyma coś do pisania/kolorowania w ręce, co też wpływa na poprawę pisma dziecka lub wręcz wspomaga naukę pisania. 

2. Połącz kropki level hard. 


To są zadania już dla starszych klas podstawówki, ponieważ wymagają większej dawki cierpliwości i umiejętności skupienia się przez dłuższą chwilę, co dzieci poniżej 4 klasy szkoły podstawowej nie zawsze mają opanowane. Wykonując te prace dziecko nie tylko usprawnia swoje zdolności manualne, ale również rozwija swoją wyobraźnię przestrzenną, co moim zdaniem ma duże znaczenie. 




Tak sobie myślę, że te książeczki mogą się przydać w pracy z dziećmi, które mają zdiagnozowaną dysgrafię, bo mogą im umożliwić poprawę jeżeli chodzi o jakość pisma :).

Naturalnie powyższe formy pracy nie zastąpią innych, ale mogą być ciekawym uzupełnieniem pracy z dziećmi. Tym bardziej, że one często lubią takie rzeczy.

Dajcie znać co o tym myślicie, bo może tylko piszę głupoty ;p. 

Komentarze

  1. kolorowanki i połącz kropki ostatnio za mną chodzą i nawet miałam się skusić na tą drugą opcję ;)

    zaczarowana-oczarowana.pl

    OdpowiedzUsuń
  2. takie książeczki to super sprawa dla dzieci. :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. No to tu macie za friko łączenie kropeczek:) Connect dots

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podrukuje moim dzieciakom w zerówkach i to nie tylko obrazki z łączeniem kropek;)...kolorowanki i inne bardzo mi się przydadzą, bo mam kilka dzieci, które lubią takie rzeczy ;]

      Usuń
    2. Duży tusz + ryza papieru i kolorowanek będzie w opór;)

      Usuń
    3. Dokładnie, w sumie podrukuje po kilka w jednym egzemplarzu, a później postaram się rzucić na ksero w szkole, które mam nadzieję, że nie pozżera mi za bardzo kartek ;].

      Usuń

Prześlij komentarz

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.